- Kategorie
-
Opowiadania chasydzkie i ludowe BR
Symbol:
96.62
Realizacja | 3-5 dni roboczych |
Cena przesyłki | 16 |
Dostępność | Średnia dostępność 5 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366716230 |
EAN | 9788366716230 |
Icchok Lejb Perec autor książki Opowiadania chasykie i ludowe Urodził się
w Zamościu w rodzinie żydowskiej, jako syn Jehudy Pereca (1825-1898) i Rywki z
domu Lewin (1828-1914). Już za życia uznano go za klasyka literatury żydowskiej,
przede wszystkim z powodu świetnych opowiadań i nowel propagujących tzw.
chasydyzm, który rozwija się do dzisiaj. Mimo że dzisiejszy chasydyzm jest
wynikiem kilkuwiekowej ewolucji, to w prostej linii jest spadkobiercą ruchu
powstałego w XVIII wieku. Na przełomie XVII i XVIII wieku, w okresie wojen i
powstań kozackich, bezustannych przemarszów wojsk, oblegania miast i krwawych
utarczek (por. hajdamaczyzna), zaistniała szczególnie trudna sytuacja
polityczno-ekonomiczna. Wśród ludności wschodniej części Rzeczypospolitej
pociągała za sobą nędzę i poczucie stałego zagrożenia. Sprzyjało to
radykalizacji postaw. Ludność żydowska odchodziła od ortodoksji. Wzrosło
zainteresowanie mistyką. Popularność zdobywały ruchy mesjanistyczne i nauki
kabalistyczne wywodzące się jeszcze ze średniowiecza. Głoszono zwalczanie zła
nie złem, ale dobrem, które należy dostrzec jako aspekt pewnego rodzaju boskości
i sprowadzenia go następnie ku dobru. W myśl tego każdy mógł liczyć na
oczyszczenie i nagrodę, gdyż człowiek (a w zasadzie jego dusza) jest złączony z
Bogiem miłością (hebr. dewekut - "przylgnięcie", "zespolenie się"). Złączenie
się z Bogiem było osią intelektualną chasydyzmu. W opowieściach chasydzkich Boga
chwalono nie tylko poprzez umartwianie się i ascezę, ale poprzez mądre i radosne
korzystanie z życia i darów, jakie z sobą niesie. Pobożność w tym ujęciu była
afirmacją życia. Wynikała stąd niespotykana na taką skalę forma czczenia Boga
poprzez taniec i śpiew, a także, charakterystyczna dla chasydów, forma modlitwy
ekstatycznej prowadzącej do stanu radosnego uniesienia i zachwytu (hebr.
hitlahawut - "entuzjazm"). Taka modlitwa powinna człowiekowi przynieść radość i
pogodę ducha, co oznaczało zespalanie się z Bogiem. Nie wykluczało to
kontemplacji i nieustannej służby Bogu, która wypełniała całe życie chasyda.
Zapraszamy do lektury tej ciekawej książki.
w Zamościu w rodzinie żydowskiej, jako syn Jehudy Pereca (1825-1898) i Rywki z
domu Lewin (1828-1914). Już za życia uznano go za klasyka literatury żydowskiej,
przede wszystkim z powodu świetnych opowiadań i nowel propagujących tzw.
chasydyzm, który rozwija się do dzisiaj. Mimo że dzisiejszy chasydyzm jest
wynikiem kilkuwiekowej ewolucji, to w prostej linii jest spadkobiercą ruchu
powstałego w XVIII wieku. Na przełomie XVII i XVIII wieku, w okresie wojen i
powstań kozackich, bezustannych przemarszów wojsk, oblegania miast i krwawych
utarczek (por. hajdamaczyzna), zaistniała szczególnie trudna sytuacja
polityczno-ekonomiczna. Wśród ludności wschodniej części Rzeczypospolitej
pociągała za sobą nędzę i poczucie stałego zagrożenia. Sprzyjało to
radykalizacji postaw. Ludność żydowska odchodziła od ortodoksji. Wzrosło
zainteresowanie mistyką. Popularność zdobywały ruchy mesjanistyczne i nauki
kabalistyczne wywodzące się jeszcze ze średniowiecza. Głoszono zwalczanie zła
nie złem, ale dobrem, które należy dostrzec jako aspekt pewnego rodzaju boskości
i sprowadzenia go następnie ku dobru. W myśl tego każdy mógł liczyć na
oczyszczenie i nagrodę, gdyż człowiek (a w zasadzie jego dusza) jest złączony z
Bogiem miłością (hebr. dewekut - "przylgnięcie", "zespolenie się"). Złączenie
się z Bogiem było osią intelektualną chasydyzmu. W opowieściach chasydzkich Boga
chwalono nie tylko poprzez umartwianie się i ascezę, ale poprzez mądre i radosne
korzystanie z życia i darów, jakie z sobą niesie. Pobożność w tym ujęciu była
afirmacją życia. Wynikała stąd niespotykana na taką skalę forma czczenia Boga
poprzez taniec i śpiew, a także, charakterystyczna dla chasydów, forma modlitwy
ekstatycznej prowadzącej do stanu radosnego uniesienia i zachwytu (hebr.
hitlahawut - "entuzjazm"). Taka modlitwa powinna człowiekowi przynieść radość i
pogodę ducha, co oznaczało zespalanie się z Bogiem. Nie wykluczało to
kontemplacji i nieustannej służby Bogu, która wypełniała całe życie chasyda.
Zapraszamy do lektury tej ciekawej książki.
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
- Wydawcy